רגשות חדשים, אתגרים חדשים: בעקבות "הקול בראש 2"

"הקול בראש 2", סרט ההמשך של פיקסאר, מפנה זרקור להרפתקאות חדשות בתוך מוחה של ריילי, שהיא כעת נערה מתבגרת.
הסרט מציג רגשות שמצטרפים ל"פרלמנט הנפש".

כמו בסרט הראשון מ-2015, הסרט פותח בפנינו מרחב יצירתי המזמין אותנו להתוודע לרגשות שלנו ולהאזין לדיאלוג המתקיים ביניהם.

הצטרפותם של רגשות חדשים: חרדה, קנאה, מבוכה ו-ENNUIE

ל"חמ"ל" בראשה של ריילי, מתווספות כעת דמויות נוספות: חרדה (ANXIETY), קנאה (ENVY), מבוכה (EMBARRASMENT) ו-ENNUIE (הסבר בהמשך).

הם מצטרפים לשמחה, עצב, כעס, פחד וגועל, שהכרנו מהסרט הראשון.  הצטרפותם של רגשות אלו מרחיבה עוד יותר את המורכבות הרגשית, תוך התמקדות באתגרי גיל ההתבגרות.

הצורך בשדרוג לוח הבקרה:

כבר מהטריילר אנחנו למדים על הצורך ב"שדרוג לוח הבקרה" במוחה של ריילי ("חייה של ריילי דורשים עכשיו מכם יכולת להכיל רגשות מורכבים יותר"). נדרשת התאמה של מנגנוני עיבוד הרגשות בהתאם לגיל ולשינויים שחלים בחיינו.

מדובר בתהליך מורכב ודינמי. יחסים משפיעים על רגשות, ורגשות משפיעים על יחסים.

כמו בסרט הראשון, גם "הקול בראש 2" נשען על מחקר פסיכולוגי עדכני בנוגע לרגשות, זיכרון והתפתחותם אצל ילדים ובני נוער.

האינטראקציות בין הדמויות משקפות את המורכבות והקונפליקטים הרבים שמתרחשים בתוך נפשה של ריילי.

המבוכה גורמת לריילי להימנע ממצבים שבהם היא עלולה להיחשף או להיכשל. הקנאה גורמת לריילי להרגיש לא בטוחה בעצמה ובתחרות עם אחרים. היא משווה את עצמה לחברים שלה. בנוסף, הקנאה עלולה לגרום לה להיות חשדנית ורכושנית, מה שעלול להרחיק ממנה אנשים.

ENNUIE גורם לריילי לחוש חוסר עניין וחוסר סיפוק מהחיים. היא עשויה להיות אדישה לפעילויות שהיא נהגה לאהוב ולמצוא קושי להתרכז ולהתמקד.

האתגרים הרגשיים של גיל ההתבגרות: 

דרך עינייה של ריילי, אנו נזכרים ברגשות החזקים שחווינו באותה תקופה סביב הצורך להשתייך לקבוצה, להיות מקובלים ואהובים על ידי החברים.

 מצבים בהם הרצון להשתלב הוא חזק כל כך, עד שלפעמים הסכמנו להתפשר על ערכים ועל אמונות אישיות, רק כדי לא להרגיש בודדים או שונים.

אנחנו למדים על כוחה של פגיעות ועל החשיבות של עיבוד רגשות כמפתח לחוסן נפשי.

החרדה: לא רק אויב, אלא גם בעל ברית:

דמותה של חרדה, (הדאגנות), היא מרכזית בסרט זה. פעילותה של החרדה מורכבת מזו של פחד (שהכרנו כבר בסרט הקודם).

לצד המצוקה הרבה שהיא מעוררת, אפשר גם ללמוד מהסרט על התפקידים החיוביים של החרדה, הגורמת לריילי לתכנן, להיערך ולגייס מראש משאבים לפתרון בעיות עתידיות.

כאשר ריילי מתכוננת למבחן חשוב, החרדה מופיעה ומציפה אותה במחשבות קשות. למרות המצוקה, החרדה גם מניעה את ריילי ללמוד בצורה יסודית יותר ולהתכונן בצורה הטובה ביותר האפשרית.

הדחקת רגשות: דחיפתם אל תוך "המעמקים הנשכחים" של המוח

החרדה עלולה גם להוביל להדחקה של רגשות (Bottled Up Emotions:-). כאשר ריילי מנסה להכחיש את רגשותיה, היא דוחפת אותם אל תוך "המעמקים הנשכחים" של מוחה. שם, הרגשות המודחקים הופכים לכדור של עצב כבד, שמשפיע לרעה על מצב רוחה ועל התפקוד שלה.

כשהחרדה משתלטת, זה מתבטא בהתקף פאניקה של ריילי במגרש ההוקי, אחרי שהיא מחמיצה שער חשוב. התקף החרדה מתואר יפה כמערבולת, כשהכל מתערבב ומתערבל סביבה. היא מתנשפת (היפר-ונטילציה) ומרגישה מנותקת מעצמה ומהעולם החיצון. זה אחד מהרגעים רבי העוצמה בסרט.

כלים מעשיים להתמודדות עם החרדה

הכרה בחרדה היא הצעד הראשון להתמודדות איתה.  כשריילי נוגעת במקל ההוקי שלה היא נרגעת קצת. לטכניקה זו אנו קוראים קרקוע (Grounding).

ריילי מתנסה גם בתרגול נשימות. טכניקה זו מסייעת להאט את קצב הלב, להפחית את תחושת החרדה ולהחזיר את ריילי למצב של שליטה.

לפני הופעת הריקוד, ריילי מדמיינת את עצמה מבצעת את הריקוד בצורה תוך שהיא מרגישה בטוחה וזורמת (טכניקה של הכנה מנטאלית, באמצעות ויזואליזציה visualization).

המבוכה בקול בראש 2:

בניגוד לשאר הרגשות בסרט, המבוכה לא יוצרת קשר עין עם אחרים. היא נוהגת למשוך בחוטי הקפוצ'ון שלה כדי להסתיר את פניה, כל פעם שהיא נבוכה במיוחד. נראה שתפקידה להודיע לריילי מתי הדברים שהיא עושה חורגים ממה שמתאים או מקובל חברתית.

בתחילת הסרט המבוכה פועלת לפי הוראותיה של החרדה. היא זו העוזרת לחרדה לנעול את יתר הרגשות בתוך הצנצנת. לקראת סוף הסרט המבוכה מתחילה להבין שהחרדה מסבכת את הענינים, כשהיא משתלטת מבלי לעבוד בשיתוף פעולה עם יתר הרגשות. בעקבות ההבנה הזאת, היא מתחילה לערער על הסמכות שלה. 

כשהם מגיעים ל"מפקדה", היא עוזרת לעצבות להתחבא מאחורי הספרים כדי שהחרדה לא תמצא אותה.

המבוכה גם מסיחה את דעתה של החרדה ומכבה את הלפטופ שלה כדי לשחרר אותה מהלופים של overthinking.

לקראת סוף הסרט, מבוכה לראשונה אומרת מספר מילים, אך מתכווצת ונסוגה בחזרה ל"קונכיה" שלה אחרי שג'וי נתנה לו כיף (High Five).

שיתוף פעולה בין רגשות ב"פרלמנט הנפש":

המוח כזירת קרב? לא בהכרח.

ג'וי למדה כבר בסרט הקודם לעבוד בשיתוף פעולה עם עצבות. זה עדיין מאתגר מבחינתה.

לעיתים, רגשות שונים עלולים "להתנגש" זה בזה ולגרום לקונפליקטים פנימיים. עם זאת, ככל שריילי לומדת להכיר את רגשותיה, כך תוכל ליהנות משיתוף הפעולה ביניהם.

מענין לציין כי, עצב (Sadness) עוזרת לריילי להירגע על ידי הנוכחות האמפתית ומתקפת. לאחר ההפסד במשחק ההוקי, עצבות תומכת בה ומסייעת לה לעבד את רגשות התסכול והאכזבה. כאשר ריילי מרגישה כעס כלפי חברתה, גועל עוזר לזיהוי של התנהגותה הפוגענית. הגועל גם תורם לשמירה על סטנדרטים.

Enuuie מרבית הזמן שרועה על הספה, אך גם עוזרת לריילי לנהל את האנרגיה שלה.  במקרים בהם ריילי נתקלת במצבים לא נעימים או מסוכנים, כעס וגועל מניעים אותה להגן על עצמה ולפעול בצורה אסרטיבית.

לסיכום,

מדובר בסרט מרגש, מצחיק ומעורר מחשבה, שנותן לנו הזדמנות לחזור אחורה בזמן. הסרט מזכיר לנו שרגשות הם חלק בלתי נפרד מהחיים

הסרט מחדד כמה חשוב להעניק לעצמנו רשות לחוות את כל המנעד של רגשותינו. הם חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית, וממי שאנו.

"Every bit of Riley makes her who she is"

על כך יורחב בהמשך. אפשר בינתים לרענן את הזיכרון במאמר על הקול בראש 1,  ממליצה לכם בחום לראות את הסרט. תהנו!

ריילי בת 13, וזקוקה ליכולת להכיל רגשות מורכבים יותר

מבוכה לא יודעת היכן לשים את עצמה, נמנעת מקשר עין

כשרגשות מתנגשים עם מה שמצופה מאיתנו

Riley Anderson: [from the trailer] I'M THE WORST!Mom's Anger: Welp, there's a preview of the next ten years.

הצצה ל"פרלמנט הנפש" של האם…ושפע הומור